3دانش آموخته دکتری مدبریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی
چکیده
دانش، بهعنوان یک منبع ارزشمند برای رشد سازمانها و مزیت رقابتی پایدار شناخته شده است، خصوصاً برای سازمانهایی که در محیطهایی با عدم قطعیت به فعالیت مشغول هستند. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی ایران نیز بهعنوان یک سازمان مبتنی بر دانش، نیاز به انواع روشها و الگوها برای مدیریت دانش در سطوح مختلف راهبردی و عملیاتی و در گسترههای متفاوتی مانند ستاد وزارت، سازمانهای تابعه و صنایع دفاعی دارد. هدف اصلی این تحقیق دستیابی به الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح است. در این تحقیق که از نوع کاربردی توسعهای است، جامعه آماری بهطور هدفمند و بهصورت تمام شمار انتخاب وجهت نیل به نتایج از روش موردی و زمینهای با بهرهگیری از تکنیک آمیخته (روشهای کمّی و کیفی) و تحلیل محتوا استفاده گردیده است. نتیجه حاصله نشان میدهد : الگوی مدیریت راهبردی دانش در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح در قالب پیکربندی مؤثر مجموعهای علّی و معلولی بر اساس نقشۀ راهبرد، دارای 5 بُعد اصلی مشتمل بر : زیرساختهای مدیریت راهبردی دانش، فرآیندهای راهبردی مدیریت دانش،حوزههای راهبردی دانش، تولید ارزش برای ذینفعان و تولید قدرت بازدارنده و شایستگی دفاعی است.