تبیین رشته‌های آموزش‌های علوم راهبردی دفاع ملی دانشکده پیامبر اعظم (صلوات ا... علیه) مبتنی بر نیازسنجی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانشیار امنیت ملی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

همکاری و تعامل با سایر ملل و کشورهای جهان از ملزومات حیات کشورها در عرصه بین‌المللی است. در این راستا، دانشگاه عالی دفاع ملی با داشتن ظرفیت‌ها و منابع فراوان فکری به‌خوبی می‌تواند این مهم را در حوزه مأموریت خود به انجام رساند. در تبصره ذیل بند دوازدهم از ماده 6 (مأموریت و وظایف) اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی تصریح‌شده است که دانشگاه می‌تواند داوطلبان کشورهای مسلمان و دوست را با آموزش دهد. دانشکده پیامبر اعظم (صلوات‌ا... علیه) با همین هدف تأسیس‌شده است. مسئله مهم در این میان، برنامه آموزشی این دانشکده است. رشته‌های این برنامه به‌تصریح ادبیات موجود باید مبتنی بر نیازسنجی آموزشی باشد. به همین جهت این تحقیق باهدف مشخص کردن رشته‌های آموزشی علوم راهبردی حوزه دفاع ملی از طریق تعیین نیازهای آموزشی دانشجویان دانشکده مذکور انجام‌شده است. روش انجام آن زمینه‌ای – موردی است. جامعه آماری آن 65 نفر از خبرگان حوزه‌های مرتبط با موضوع تحقیق است که به‌صورت تمام شمار به کار گرفته‌شده است. نتایج تحلیل داده‌ها که به دو روش تحلیل اهمیت-عملکرد و تحلیل مؤلفه‌های کلیدی صورت گرفته محقق را به چهار رشته و گرایش به‌عنوان رشته‌های آموزشی دانشکده در علوم راهبردی حوزه دفاع ملی رسانده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Specifying National Defense Courses in Strategic Sciences for the Holy Prophet (pbuh) Faculty at SNDU Based on Needs Assessment

نویسندگان [English]

  • H Ghazi 1
  • H Shirazi 2
1 PhD student in Strategic Defense Sciences, Higher National Defense University
2 Associate Professor of National Security, Higher National Defense University
چکیده [English]

Collaboration and Cooperation with other nations across the globe is a requirement of survival in international scale. Thereby, owing to the potential mental resource, Supreme University of National Defense can manage this important task. The University has been granted the permit to educate candidates from Moslem and allied countries. The Holy Prophet (pbuh) faculty has been founded following this task. The important matter is the plan of courses to be taught at this faculty. This plan has to be organized based on needs assessment. Therefore, the aim of this research is to assess the needs of the students at the faculty and present the up-to-date and desirable educational plan and courses. The method is field-case. The statistical population contains 65 scholars expert in the issue. The “importance-performance analysis” and “principal component analysis” methods resulted in the identification of four courses as the educational plan of the faculty.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Educational Course
  • Educational Planning
  • Educational Needs Assessment
فهرست منابع
-         "قرآن کریم"، ترجمه و تفسیر حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی
-         امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، "مجموعه بیانات"، قابل‌دسترسی در: www.khamenei.ir
الف- منابع فارسی:
-         "اساسنامه دانشگاه عالی دفاع ملی" (1381)
-         باربازت، جین (1390)، "نیازسنجی آموزشی، روش‌ها، ابزار، فنون"، ترجمه رحمت‌الله پاکدل، تهران، انتشارات آییژ
-         جهانیان، رمضان و شفیعی علویجه، مریم (1395)، مقاله "شناسایی و اولویت‌بندی نیازهای آموزشی منابع انسانی دادگستری استان قزوین"، فصلنامه علوم رفتاری، تابستان، دوره نهم
-         خلیلی شورینی، سیاوش (1392)، "روش تحقیق آمیخته با رویکرد بومی‌سازی"، تهران، انتشارات یادواره کتاب
-         رضوی، سید عباس (1390)، "مباحث نوین در فناوری آموزشی"، اهواز، انتشارات دانشگاه اهواز
-         رهنورد، فرج‌الله (1390)، مقاله "نیازسنجی آموزشی مدیران عالی در بخش دولتی ایران"، فصلنامه فرآیند مدیریت و توسعه، بهار، شماره 75
-         سمیعی زفرقندی، مرتضی و غلامی، فوزیه (1395مقاله "نیازسنجی اولیای دانش‌آموزان دختر دوره اول متوسطه"، فصلنامه روان‌شناسی خانواده و پژوهش، تابستان، شماره 31
-         "سند کلیات نظام جامع تربیت و آموزش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" (1393)
-         "سند نقشه جامع علمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران" (1399)
-         شریف‌زاده، فتاح و عبدی، فاطمه (1387)، مقاله "تبیین نیازهای آموزشی و آثار آموزش ضمن خدمت بر یادگیری کارکنان مخابرات رسته اداری مالی اداره کل منطقه دو تهران"، فصلنامه پژوهش‌های مدیریت، سال اول، پاییز، شماره اول
-         شیخ، علیرضا (1397)، "بازطراحی نظام تربیتی، آموزشی پژوهشی دانشکده دفاع ملی با تأکید بر تدوین رشته‌ها و گرایش‌ها"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
-         صفری، اسکندر (1395)، "بازطراحی نظام آموزشی پژوهشی دانشکده امنیت ملی بر اساس نیازسنجی فرماندهان و مدیران سطوح راهبردی با تأکید بر رشته‌ها و گرایش‌ها"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده امنیت ملی
-         عباس‌زادگان، محمد و ترک‌زاده، جعفر (1388)، "نیازسنجی آموزشی در سازمان‌ها"، چاپ چهارم، تهران، شرکت سهامی انتشار
-         عیوضی، محمدرحیم (1394)، "طراحی نظام آموزش و پژوهش دانشگاه عالی دفاع ملی برای دانشجویان خارجی"، پروژه تحقیقاتی، دانشگاه عالی دفاع ملی، ایران
-         فتحی واجارگاه، کورش و فخام زاده، پروانه (1392)، "نیازسنجی آموزشی، الگوها و فنون"، چاپ دوم، نشر آییژ
-         فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه و زمانی‌منش، حامد (1392)، مقاله "بررسی موانع پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی"، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، زمستان، شماره 62
-         مرادی، رضا (1392)، "آسیب‌شناسی آموزش‌های تخصصی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‏الانبیاء (صلی ا... علیه و آله و سلم) در ابعاد عملیاتی و فنی و ارائه راهکار مناسب در راستای ارتقای آموزش‌های تخصصی"، پروژه تحقیقاتی، مرکز تحقیقات قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص)، ایران
-         معین‌الدینی، محمود (1394)، "طراحی نظام آموزشی-پژوهشی روزآمد دانشکده مدیریت راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نیازسنجی سطوح راهبردی"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
-         مطلبی کربکندی، محمدعلی (1391)، "برنامه‌ریزی آموزشی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی بر اساس نیازهای مدیریتی سطوح راهبردی کشور"، رساله دکتری، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
-         ملکی، حسن (1397)، "مقدمات برنامه‌ریزی درسی"، تهران، انتشارات سمت
-         مهدی، رضا (1393)، مقاله "جایگاه و موقعیت آموزش عالی بین‌المللی در نقشه جامع علمی کشور"، فصلنامه مهندسی فرهنگی، زمستان، شماره 82
-         نائینی، سیدمحمدکاظم (1390)، "جزوه تعریف واژه‌ها در نظام آموزش عالی و آموزش‌وپرورش"
-         نصری، صادق، کرم‌پور، عبدالحسین و پیروزنیا، مهرداد (1395)، مقاله "بررسی راه‌کارهای کیفیت‌بخشی به آموزش‌های ضمن خدمت"، نشریه علمی – پژوهشی فناوری آموزش، تابستان، شماره 4
ب- منابع انگلیسی:
-       Palacios, Kolette N. (2003), Developing a Comprehensive Needs Assessment Model for Implementation in Continuing Education, Southwest Texas State University.

-       Simona, Sava. (2012). Needs analysis and program planning in adult education, Budrich, Denmark.

-       Woodpack, Tim and Whitaker, Tim. (1988). Needs Assessment in Post-16 Education, Falmer Press. United Kingdom.

پ- منابع عربی:
-    علی الجهوری،‌شمسه بنت حمد (2013)، "الاحتیاجات التدریبیه للقیادات التربویه فی المدیریات العامه للتربیه والتعلیم فی سلطنه عمان"، الرساله استکمالا لمتطلبات الحصول علی درجه الماجستیر فی التربیه اخصص: الاداره التربویه، جامعه نزوی
-    فارس القاضی، نجاح سعود (2016)، "الاحتیاجات التدریبیه لمعلمی الاساسیه من وجهه نظر المشرفین التربویین فی محافظه المفرق"، مجله کلیه التربیه اللبنات، وزاره التربیه والتعلیم