مقاله پژوهشی: آسیب‌های آموزش‌های مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین

3 دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملی

چکیده

آموزش‌های مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح دچار آسیب‌های گوناگونی می‌باشند که باعث کاهش کارایی و اثربخشی آنها می‌گردد. هدف از این پژوهش شناخت آسیب‌های این نوع آموزش‌ها با مقایسه وضع موجود و مطلوب در ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های آموزشی می‌باشد.




روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینه‌ای با رویکرد آمیخته است که به این منظور از روش کتابخانه‌ای و روش میدانی برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. با استنباط آموزش‌های مبتنی بر مهارت از اسناد  6 گانه که در چارچوب مفهومی آمده است ده بعد و 49 مؤلفه شناسایی و برای آنها  220 شاخص تأثیرگذار احصا و بر اساس نظر خبرگان نهایی و استاندارد گردید. بعد از تعیین مراجع، ابزارها و روش‌های ارزیابی آموزش‌های مبتنی بر مهارت، بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از 68 نفر جامعه آماری به‌صورت تمام شمار در قالب پرسش‌‌نامه تجمیعی و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و آزمون خی 2، به توصیف و تجزیه‌وتحلیل شکاف بین وضع موجود و مطلوب هریک از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها پرداخته شد. نتایج تحقیق آسیب‌های اصلی موجود در آموزش‌های مبتنی بر مهارت را شناسایی کرد که سه آسیب اول در مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: " بازخوردگیری نامناسب از دوره‌های آموزشی"، " به‌روز نبودن آموزش‌ها" و " فراگیران مطلوبیت‌های لازم را ندارند " و سه آسیب‌ اول در شاخص‌ها  عبارت‌اند از: " ضعف مهارت فراگیران در زبان انگلیسی"، "ضعف در بازخوردگیری از رده بکار گیرنده" و "کمبود شبیه‌ساز‌های آموزشی" می باشد

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Problems whit Skills-based trainings in the armed forces I.R.I

نویسندگان [English]

  • Y Zohdinasab 1
  • A.A Salmani 2
  • A.R Dabestani 3
1 Assistant Professor at National Defense University
2 Assistant Professor of Imam Hossein University
3 Doctoral student of Strategic Defense Sciences of National Defense University
چکیده [English]

Skills-based trainings in the armed forces suffer from a variety of problems that reduce their efficiency and effectiveness. This study aimed to identify the problems with these trainings by comparing the current and desirable situations in the pedagogical dimensions, components and indicators. This research is a case study with an integrated approach, for which library and field methods were used to collect data. By inferring the skills-based trainings from the six documents mentioned in the conceptual framework, 10 dimensions and 49 components were identified, and 220 effective indicators were obtained for them and then standardized and finalized based on the experts opinions. Then, after determining the references, tools and methods of evaluating skills-based trainings, the gap between the current and desirable situations of each of the indicators and components was described and analyzed based on the data collected from 68 people of the statistical population (in full) in the form of a comprehensive questionnaire and using descriptive statistical methods and chi-square test 2. The research results identified the main problems with skills-based trainings, the first three problems with components were "lack of proper feedback from training courses", "lack of updated trainings" and "students donot have necessary qualification" and the first three problems with indicators were "weakness of learners’ skills in English and Arabic", "poor feedback from the staff’s district" and "lack of educational simulations".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Problems
  • Skills-based trainings
  • dimensions
  • components and indicators of training
- ابراهیمیان، سید حسین، (1391)، "بازخوانی مفهوم مهندسـی فـرهنگی آسیب‌شناسی فرهنگی در نظام آموزش عالی"، سال دوم، شماره پنجم.
- رودگر صفاری، مهدی، (1397)، " آسیب‌شناسی کارورزی دانشجویان ناوبری دانشگاه امام خامنه‌ای مدظله‌العالی و ارائه راهکار مناسب" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
- سجادی، پناه علی، (1388)، "طراحی الگوی ارزیابی راهبردی عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح"، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال هفتم، شماره 20، بهار 1388
- عرب انصاری، مهدی، (1397)، " مبانی و جایگاه مهارت‌آموزی در آموزش"، مجموعه چکیده مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح.
- علی‌نژاد، پیمان، (1395)، " آسیب‌شناسی اجرای آموزش یگانی در ناو گروه‌های شناوری نیروی دریایی سپاه و ارائه راهکار مناسب " تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
- قاضی‌زاده فرد سید ضیاءالدین، نادری خورشیدی علیرضا، احمدوند علی‌محمد، (1394)، " ارائة الگوی مدیریت راهبردی تربیت و آموزش در دانشگاه‌های نیروهای مسلح کشور"، تهران، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال سیزدهم، شماره 49، بهار 1394
- میرکمالی، سید محمد، (1392)، "مبانی مدیریت منابع انسانی"، تهران، انتشارات یسطرون
- نیکوکار غلامحسین، سجادی پناه علی، رایج حمزه، سجادی پناه مجید، (1388)، " طراحی الگوی سنجش کارایی و اثربخشی مراکز آموزش عالی نظامی "، تهران، نشریه مدیریت دولتی.
نجفی، میر حمیدرضا، اسماعیلی راد، عباس، (1388)، " نقش نظام ارزیابی در ارتقاء کیفیت آموزش‌های فنی - مهندسی"، کنفرانس"آموزش مهندسی در 1404”
- نوری، فیروز، پیدایی، میر مهرداد، (1389)، " آسیب‌شناسی آموزش کارکنان در سازمان‌ها"، تهران انتشارات سیمای دانش،
- ولیوند، حسین، (1397)، " توانمندسازی استادان و مربیان نیروهای مسلح با رویکرد مهارت محوری" مجموعه مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح، جلد اول
- Forte a, Eric & Colleague. (2013) "، Developing a training program for collection managers” California University