تحلیل کیفی روش های آموزش راهبردی در دانشگاه های عالی دفاع ملی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت راهبردی دانش - دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش های آموزش راهبردی در دانشگاه های عالی دفاع ملی ایران و جهان انجام شد، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها، از رویکرد کیفی، روش سنتزپژوهی و شبه نظام مند بهره برده شده است، جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل دانشگاه های عالی دفاع ملی ایران و جهان بود و به‌منظور تائید اعتبار و پایایی پژوهش از استراتژی‌های پیتی، تامسون و استیو (2012)، چارمز (2010) و لینکلن و گابا (1985) استفاده‌شد. این استراتژی­ها شامل اتکاپذیری، اطمینان و اعتمادپذیری، تائید یا تصدیق پذیری و انتقال‌پذیری می‌باشد. همه درکنارهم موجب ارتقای اعتبار پژوهش و امکان انتقال­پذیری یافته­ها را به سایر بافت­های مشابه فراهم ­آورد. نتایج پژوهش منجر به شناسایی مضامین و عناصر روش های آموزش راهبردی در دانشگاه های عالی دفاع ملی شد، این مضامین در قالب اهداف و مقاصد، محتوای درسی، روش­های تدریس، روش های ارزشیابی، فضا، فعالیت و زمان یادگیری متناسب با دروس راهبردی در دانشگاه های عالی دفاع ملی تنظیم گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of strategic education methods in national defense universities

نویسندگان [English]

  • Mehdi Bagheri Heshi 1
  • A.A Dolati 2
1 Assistant Professor - SNDU
2 PhD student in higher education management, Isfahan University
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of investigating the strategic education methods in the national defense universities of Iran and the world. In terms of purpose, application, and in terms of data collection, a qualitative approach, a synthesis research method, and a quasi-systematic method have been used. And the statistical sample of the research included the national defense universities of Iran and the world, and in order to confirm the validity and reliability of the research, the strategies of Peaty, Thomson and Steve (2012), Charms (2010) and Lincoln and Gaba (1985) were used. These strategies include reliability, trustworthiness, verifiability, and transferability. All together, it increased the credibility of the research and provided the possibility of transferability of the findings to other similar contexts. The results of the research led to the identification of the themes and elements of strategic education methods in national defense universities, these themes are in the form of goals and objectives, course content, teaching methods, evaluation methods, space, activity and learning time appropriate to strategic courses. It was organized in national defense universities.