مقاله پژوهشی: الگوی فرهنگ سازمانی نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ایران

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استاد مدیریت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی

2 دکترای مدیریت راهبردی نظامی دانشگاه عالی دفاع ملی

چکیده

فرهنگ سازمانی الگوی اعتقادات و ارزش‌های مشترک و ثابت کارکنان سازمان شناخته می‏شود که در طول زمان رشد و توسعه یافته و وجه ممیزه هر سازمان از سازمان‏های مشابه محسوب می‏شود. هدف مقاله طراحی الگویی برای فرهنگ سازمانی نداجا مبتنی بر ارزش‏های سازمانی است.
تحقیق از نوع «کاربردی – توسعه­ای»، با روش «تحلیلی – توصیفی» انجام شده است. جامعه آماری 66 نفر از صاحب‏نظران و خبرگان نیروهای مسلح می‏باشد. حجم نمونه تمام شمار، و داده‏ها با روش‏های کتابخانه‏ای و میدانی و با ابزارهای فیش پژوهش، مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده‏اند. داده‏ها با آمار توصیفی و بکارگیری نرم­افزار SPSS)) و تحلیل عاملی تأییدی با بکارگیری نرم­افزار Smart PLS)) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روایی­ محتوایی و صوری پرسشنامه با رجوع به خبرگان و اعمال نظرات اصلاحی و تکمیلی آنان در نسخه اولیه، و روایی همگرا و واگرای آن با نرم­افزار Smart PLS اندازه گیری و تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز به دو روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی محاسبه و تأیید شد.
پس از اعتبارسنجی داده ها، تعداد 167 ارزش سازمانی در قالب 31 مؤلفه و 136 شاخص در ابعاد 5 گانه «ارزش‏های رفتاری»، «ارزش‏های ساختاری»، «ارزش‏های معنایی»، «ارزش‏های محیطی»، و «ارزش‏های مکتبی و انقلابی» سازماندهی شدند. یافته‏های پژوهش نشانگر آن است که ابعاد «ارزش‏های رفتاری» ، «ارزش‏های معنایی» و «ارزش‏های مکتبی و انقلابی» بیشترین اهمیت و مؤلفه های بعد «ارزش‏های مکتبی» بیشترین ضرایب بارهای عاملی را دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Organizational culture model of strategic navy Iran's J.A. Army

نویسندگان [English]

  • N Poorsdegh 1
  • F Ghader panah 2
1 Professor of Scientific Management at National Defense University
2 PhD in military strategic management from the Higher National Defense University
چکیده [English]

Organizational culture is known as the pattern of common and constant beliefs and values of the organization's employees, which has grown and developed over time and is considered the distinguishing feature of each organization from similar organizations. The purpose of the article is to design a model for organizational culture based on organizational values.  The "applied-developmental" type of research was carried out with the "analytical-descriptive" method. The statistical population is 66 experts and experts of the armed forces. The total sample size, and the data were collected with library and field methods and with the tools of research sheet, interview and questionnaire. The data was analyzed with descriptive statistics using SPSS software and confirmatory factor analysis using Smart PLS software. The content and face validity of the questionnaire was measured and confirmed by referring to experts and applying their corrective and supplementary comments in the initial version, and its convergent and divergent validity with Smart PLS software. The reliability of the questionnaire was also calculated and confirmed by Cronbach's alpha and composite reliability methods.
After validating the data, the number of 167 organizational values in the form of 31 components and 136 indicators in the 5 dimensions of "behavioral values", "structural values", "semantic values", "environmental values", and "School and revolutionary values" were organized. The findings of the research show that the dimensions of "behavioral values", "semantic values" and "scholastic and revolutionary values" are the most important and the next components of "scholastic values" have the highest coefficients of factor loadings.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      

کلیدواژه‌ها [English]

  • Organizational culture
  • organizational values
  • strategic navy
  • strategic model
  • قرآن کریم
  • نهج البلاغه
  • صحیفه سجادیه
  • فرمایشات حضرت امام خمینی(رحمه‌الله‌علیه)
  • فرمایشات حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی)
  • قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
  • سند چشم‏انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404،
  • قانون ارتش ج.ا.ایران، مصوب 1/7/1366 مجلس شورای اسلامی
  • طرح نیروی دریایی آینده، مصوب نداجا، 1386
  • ابزری- مهدی و دلوی - محمدرضا (1388). «نیل به تعالی(سرآمدی) از طریق تقویت فرهنگ سازمانی»، برگرفته از طرح پژوهشی با همین عنوان در سال 1386، فصلنامه علمی – پژوهشی جامعه شناسی کاربردی، سال بیستم، شماره پیاپی (٣٣)، شماره ١، بهار 1388، صص 196-171
  • ابزری – مهدی، تیموری- هادی ، ودلوی – محمدرضا (1387). «بررسی مؤلفه های فرهنگ سازمانی بارویکردآسیب شناسی فرهنگی»، راهبرد فرهنگ، سال اول، شماره 4، زمستان 1387، صص 137-119.
  • بزرگی نژاد – خدیجه ؛ زارعی – رضا (1398). «مطالعه تطبیقی مدل‏های فرهنگ سازمانی دنیسون، و کوئین و کامرون (مطالعه موردی در آموزش و پرورش)»، فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، سال دهم، شماره سی و ششم، تابستان 1398، صص214-197.
  • پورصادق- ناصر (1392). «بررسی تطبیقی فرهنگ سازمانی بانک های داخل و خارج کشور»، پروژه تحقیقاتی.
  • تسلیمی – محمد سعید، سنجقی – محمد ابراهیم و ایزدی – مصطفی (1389). «طراحی و تبیین الگوی فرهنگ سازمانی با رویکرد افزایش بهره وری سازمان‏های دولتی (فرهنگ ساز) جمهوری اسلامی ایران»، دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/ مدیریت و پیشرفت، دانشگاه شاهد، سال هفدهم، تیر 89، شماره 41، صص 22-1.
  • دهقان- نبی الله (1394). «طراحی الگوی فرهنگ سازمانی آجا مبتنی بر بیانات فرماندهی معظم کل قوا امام خامنه ای(مدظله العالی)»، مرکز مطالعات راهبردی آجا، 1394.
  • رسته مقدم - آرش؛ امینی - مجید و محمودی کوچک سرایی - علی اصغر (1391)؛ «مفهوم سازی فرهنگ سازمانی در دستگاه های امنیتی (مطالعه موردی: سازمان های نظامی و انتظامی)»، فصلنامه دانش انتظامی خراسان جنوبی ؛ سال اول شماره 2، آذر 1391، صص 122-98.
  • رحیم نیا- فریبرز و علیزاده- مسعود (1388)؛ «بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی براساس مدل دنیسون از نظر اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد»، فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، دوره دهم، شماره 1، صص 170 –
  • روحانی (1387). «مهندسی فرهنگی از نظریه تا عمل»، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک ، شماره 47 ، تابستان 1387، صص 40-7.
  • زارعی متین - حسن (1387). «تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی»، مقاله بر گرفته از رساله دکتری، مجتمع آموزش عالی، بهار 1387، شماره1، صص 139-117.
  • سلطانی- محمدرضا (1391). «تحلیل وضعیت و طراحی الگوی مطلوب فرهنگ سازمانی یکی از سازمان های نیروهای مسلح[1] مبتنی بر مبانی دینی و ارزش های انقلاب اسلامی»، دو فصلنامه علمی – پژوهشی مدیریت اسلامی؛ سال20؛ شماره1، بهار و تابستان1391، صص 122 –
  • شاین - ادگار ، مترجم: محمد ابراهیم محجوب (1383). «فرهنگ سازمانی»، تهران، فرا، چاپ اول، پاییز 1383.
  • شاه آبادی - محمد مهدی و عابدی جعفری - حسن (1390). «درآمدی بر روش بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی با نگاهی به قرآن کریم»، فصلنامه علمی – پژوهشی روش شناسی علوم انسانی ، سال 17 ، شماره 66، بهار 1390 ، صص 116-97.
  • صادقی گوغری - علی (1388). «شناخت فرهنگ سازمانی بر اساس طبقه بندی ریچارد ال. دفت (مورد مطالعه: سازمان های دولتی شهر کرمان)»، میثاق مدیران ، شماره 41 ، تیر 1388، صص 71-68.
  • فرهی – علی؛ سنجقی – محمد ابراهیم؛ بازرگانی – محمد؛ سلطانی، محمدرضا (1392). « طراحی و تبیین مدل شناخت، سنجش و مدیریت فرهنگ سازمانی مورد مطالعه: یکی از نهادهای انقلاب اسلامی»، راهبرد فرهنگ، دوره 6، شماره 21، صص 138-113
  • فرهی - علی ؛ سنجقی- محمد ابراهیم و سلطانی- محمد رضا (1389). «طراحی الگوی شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی یکی از سازمان­های نیروهای مسلح[2] با رویکرد اسلامی»، پروژه تحقیقاتی، مرکز مطالعات راهبردی همان سازمان.
  • فرهی – علی ؛ سنجقی – محمد ابراهیم (1388). «ارزیابی و تحلیل روش های شناخت و سنجش فرهنگ سازمانی»، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 5، دوره دوم، بهار 1388، صص 54-29.
  • فرهی - علی (1384). «بررسی و شناخت فرهنگ سازمانی موجود و مطلوب نیروهای مسلح»، پروژه تحقیقاتی، دانشگاه امام حسین (علیه السلام)، 1384.
  • قرایی آشتیانی- محمد رضا (1387). «تحلیل مؤلفه های مؤثر بر رفتار سازمانی در یکی از سازمان‌های نیروهای مسلّح[3]و ارائه الگوی مناسب (مطالعه موردی: فرهنگ سازمانی)»؛ رساله دکتری، دانشگاه عالی دفاع ملی.
  • عسکری وزیری - علی؛ زارعی متین - حسن و امیری - علینقی(1391). «ارائه الگوی مؤلفه‌های فرهنگ سازمانی با رویکرد اسلامی و مبتنی بر نهج البلاغه»، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی ، سال اول شماره 3 ، پائیز 1391 ، صص 422-401.
  • مشبکی- اصغر (1379). «مدیریت رفتار سازمانی: تحلیل کاربردی، ارزش از رفتار انسانی»، تهران، نشر ترمه، چاپ دوم.

 

[1] . نام سازمان مورد مطالعه به لحاظ رعایت محرمانگی ذکر نشده است.

[2] . نام سازمان مورد مطالعه به لحاظ رعایت محرمانگی ذکر نشده است.

[3] . نام سازمان مورد مطالعه به لحاظ رعایت محرمانگی ذکر نشده است.