مقاله پژوهشی: تعیین اهم ابعاد، مولفه ها و شاخص‌های تاثیر گذار بر ارزیابی آموزش‌های مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار دانشگاه جامع امام حسین (ع)

3 دانشجوی دکتری علوم دفاعی راهبردی دانشگاه دفاع ملی

چکیده

برای  تعیین اهم ابعاد، مولفه ها و شاخص‌های تاثیر گذار بر ارزیابی آموزش‌های  مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح، ابتدا با استفاده از اسناد 6 گانه آورده شده در گام اول مدل مفهومی، آموزش‌های مبتنی بر مهارت استنباط گردید و سپس ابعاد، مؤلفه‌ها و شاخص‌های مطلوب تأثیرگذار بر این نوع آموزش‌ها تعیین شد و در نهایت با تعیین مراجع‌، ابزارها  و روشهای ارزیابی آموزش‌های مبتنی بر مهارت اهم ابعاد، مولفه ها و شاخص های تاثیر گذار بر ارزیابی آموزش های  مبتنی بر مهارت احصا  و تعیین گردید. روش تحقیق، در این مقاله موردی زمینه‌ای با رویکرد آمیخته است، به این منظور از روش کتابخانه‌ای و روش میدانی به گردآوری داده‌ها پرداخته شده است. با استنباط آموزش‌های مبتنی بر مهارت، ده بعد، 49  مؤلفه و 220 شاخص آموزش های مبتنی بر مهارت احصا  و  بر اساس نظر خبرگان تأثیرگذاری این ابعاد، مولفه ها و شاخص ها بر ارزیابی این نوع آموزش ها نهایی و استاندارد گردید. سپس بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده پرسش‌نامه تجمیعی تهیه و بین 68 نفر جامعه آماری (تمام شمار) توزیع و پاسخ‌ها دریافت گردید  نتایج حاصل از بررسی پاسخ ها توسط نرم‌افزار spss سطح معنادار بودن پاسخ ‌ها(P-value) و آلفای کرانباخ هر یک از شاخص‌ها و مولفه‌ها این است که: تمامی ابعاد 10 گانه و 49 مولفه و 220 شاخص مربوطه بر ارزیابی آموزش‌های مبتنی بر مهارت در نیروهای مسلح، کاملا تاثیرگذار است و مورد تایید قرارگرفت. ضمنا با استفاده از روش‌های آماری توصیفی ، به توصیف و تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها برای هریک از مؤلفه‌ها و شاخص‌ها پرداخته شد و سطح تاثیرگذاری هر یک از شاخص‌ها و مولفه‌ها بر اساس نمره میانگین، برای ابعاد ده گانه تعیین گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

determine the most important dimensions, components and indicators affecting the evaluation of skills-based training in the armed forces s

نویسندگان [English]

  • Y Zohdi Nasab 1
  • A Salmani 2
  • A.R Dabestani 3
1 Assistant Professor at National Defense University
2 Assistant Professor of Imam Hossein University
3 Doctoral student of Strategic Defense Sciences of National Defense University
چکیده [English]

To determine the most important dimensions, components and indicators affecting the evaluation of skills-based training in the Armed Forces, skill-based training was first inferred using the six documents provided in the first step of the conceptual model and then, the desired dimensions, components and indicators affecting this type of training were determined. Finally, by determining the references, tools and methods for evaluating skills-based training, the most important dimensions, components and indicators affecting the evaluation of skills-based training were obtained and determined. This research is a case study with an integrated approach, for which library and field methods were used to collect data. By inferring the skills-based trainings, 10 dimensions, 49 components and 220 indicators affecting the evaluation of these trainings were obtained, finalized and standardized based on experts opinions. Then, based on the collected data, a comprehensive questionnaire was prepared and distributed among 68 people in the statistical population in the form of a total number. After examining the answers by SPSS software, the level of significance of the answers (P-value) and Cronbach's alpha of each of the indicators and components were as follows: All the 10 dimensions, 49 components and 220 indicators related to the evaluation of skills-based training In the Armed Forces, are quite correlated and approved. In addition, using descriptive statistical methods, the responses to each of the components and indicators were described and analyzed, and the level of effectiveness of each of the indicators and components was determined based on the average score for the 10 dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • Skills-based trainings
  • dimensions components
  • and indicators of training
- آروند، حمید و شفیعی، امیرحسین، (1397)، " مهارت محوری در نیروهای مسلح: مفاهیم، سازوکارهای توسعه و پیشنهاد عملی "، تهران، ستاد کل ن.م. ج.ا.ا، همایش مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح
- اشک تراب، طاهره، گودرزی، فاطمه، (1391)، " ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظام‌های آموزشی"، نشریه پژوهشی - تحلیلی دانشکده پرستاری الیگودرز، شماره 4 و 5، زمستان 91
- دعایی، حبیب ا... ، (1377)، " مدیریت منابع انسانی" ، مشهد، انتشارات دانشگاه فردوسی.
- خراسانی، اباصلت و حسینی ضرابی، حامد (1393). ارزشیابی آموزشی (از تئوری تا عمل)، تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
- بازرگان، عباس، (1395)، " ظرفیت‌سازی برای ارزیابی و ارتقای کیفیت نظام آموزش عالی " دانشگاه تهران
- رحیمی، غلامعلی، (1380)، "آموزش و بهسازی نیروی انسانی در نظام تعلیم‌وتربیت"، تهران، مؤسسه انتشاراتی زهد.
- رودگر صفاری، مهدی، (1397)، " آسیب‌شناسی کارورزی دانشجویان ناوبری دانشگاه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و ارائه راهکار مناسب" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
- سجادی، پناه علی، (1388)، "طراحی الگوی ارزیابی راهبردی عملکرد مراکز آموزش عالی نیروهای مسلح"، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشکده مدیریت راهبردی
- سیاوشی، قاسم، (1379)، " بررسی میزان انطباق محتوای آموزش دافوس انتظامی با کاربردی بودن آن در جهت اجرای مأموریت‌های ناجا" (پایان‌نامه)، تهران، دانشکده فرماندهی و ستاد سپاه.
- شوقی، علی‌اکبر، (1395)"نگاهی کاربردی به‌نظام توسعه آموزش" مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی (گروه مدیریت راهبردی و منابع انسانی)، نامه دفاع شماره پیاپی 44، شماره هشتم، بهمن 1395
- صیادی نقاب، قربان، (1397) " طراحی الگوی ارزشیابی اثربخشی دوره‌های تربیتی و آموزشی سپاه" تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)(رساله دکترا)
- عرب انصاری، مهدی، (1397)، " مبانی و جایگاه مهارت‌آموزی در آموزش"، مجموعه چکیده مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح.
- عظیمی، سیدامین، (1395)، " بررسی کیفیت نظام ارزیابی عملکرد دانشجویان در آموزش مجازی ایران و روسیه" ماهنامه علمی‌پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
- علی‌نژاد، پیمان، (1395)، " آسیب‌شناسی اجرای آموزش یگانی در ناو گروه‌های شناوری نیروی دریایی سپاه و ارائه راهکار مناسب " تهران، دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام)
- نصری فرامرز، (1393)، "طراحی الگوی تربیت و آموزش افسران رسته عرشه نیروی دریایی راهبردی آجا با تأکید بر توانمندسازی آ‌ن‌ها"، تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک شماره 60 پاییز 1393
- نقیب‌زاده، میر عبدالحسین، (1367)، " فلسفه آموزش‌وپرورش"، تهران، انتشارات طهوریان.
- ولیوند، حسین، (1397)، " توانمندسازی استادان و مربیان نیروهای مسلح با رویکرد مهارت محوری" مجموعه مقالات همایش سراسری مهارت محوری در آموزش کارکنان نیروهای مسلح، جلد اول
منبع انگلیسی:
-Elvira Lantelme and Carlos T.Formoso (2004) "،Improving Performance Through Measurement : The Application of Lean Production and Organizational Learning Principeles “, Federal University of Rio Grande, Brazil,December
-Yahya, A. H. ( 2001). The Using of Model Context, Input, Process and Product (CIPP) In Lerning Programs Assessment