مقاله پژوهشی: تحلیل کیفی روش‌های آموزش راهبردی در دانشگاه‌های دفاع ملی

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت راهبردی دانش - دانشگاه عالی دفاع ملی

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران Email: ali.dolati@cfu,ac.ir

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی روش های آموزش راهبردی در دانشگاه های  دفاع ملی ایران و جهان انجام شد، از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده­ها، از رویکرد کیفی، روش سنتزپژوهی و شبه نظام مند بهره برده شده است، جامعه و نمونه آماری پژوهش شامل دانشگاه های  دفاع ملی ایران و جهان بود و به‌منظور تائید اعتبار و پایایی پژوهش از استراتژی‌های پیتی، تامسون و استیو (2012)، چارمز (2010) و لینکلن و گابا (1985) استفاده‌شد. این استراتژی­ها شامل اتکاپذیری، اطمینان و اعتمادپذیری، تائید یا تصدیق پذیری و انتقال‌پذیری می‌باشد. همه درکنارهم موجب ارتقای اعتبار پژوهش و امکان انتقال­پذیری یافته­ها را به سایر بافت­های مشابه فراهم ­آورد. نتایج پژوهش منجر به شناسایی مضامین و عناصر روش های آموزش راهبردی در دانشگاه های  دفاع ملی شد، این مضامین در قالب اهداف و مقاصد، محتوای درسی، روش­های تدریس، روش های ارزشیابی، فضا، فعالیت و زمان یادگیری متناسب با دروس راهبردی در دانشگاه های دفاع ملی تنظیم گردید. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Qualitative analysis of strategic education methods in national defense universities

نویسندگان [English]

  • Mehdi Bagheri Heshi 1
  • A.A Dolati 2
1 Assistant Professor - SNDU
2 PhD student in higher Assistant Professor of Farhangian Educational Management Department, PO Box 889-14665, Tehran, Iran Email: ali.dolati@cfu,ac.ireducation management, Isfahan University.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the methods of strategic education in national defense universities of Iran and the world. In terms of purpose, it is practical and in terms of data collection, the qualitative approach, synthesis research method and semi-systematic method have been used. The population and statistical sample of the research included the national defense universities of Iran and the world, and in order to confirm the validity and reliability of the research, the strategies of Peaty, Thomson and Steve (2012), Charms (2010) and Lincoln and Gaba (1985) were used. These strategies include reliability, trustworthiness, verifiability, and transferability.  All together, it increased the credibility of the research and provided the possibility of transferability of the findings to other similar contexts. The results of the research led to the identification of themes and elements of strategic education methods in national defense universities, these themes in the form of goals and objectives, course content, teaching methods, evaluation methods, space, activity and learning time appropriate to strategic courses. It was organized in national defense universities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching methods
  • strategic education
  • higher education
  • National Defense University
  • فهرست منابع:

    الف- منابع فارسی

    • ترک زاده، جعفر؛ محمدی، مهدی؛ شفیعی، مریم و شعبانی فرد، مجید(1397). "آسیب شناسی نظام یاددهی یادگیری در دانشکده های فنی و حرفه ای تهران". پژوهش های برنامه درسی، 8(1)، 46-31.
    • چاردلی، عباس؛ دهقان، نبی الله و علیزاده، عظیم(1399). "الگوی آینده نگاری راهبردی دفاعی". مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، 4(14)، 91 –
    • حمیدی زاده، محمدرضا؛ سلمانی، احمد؛ حاجی زاده، هوشنگ و باقرزاده، اصغر(1397). "الگوی شناخت ویژگی های دانش راهبردی برای تدوین تجارب راهبردی مدیران". مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی،2(5)، 189-149.
    • صالحی، پژمان؛ فضل الهی، سیف الله و خوش گفتار مقدم، علی اکبر(1397). "مطالعه تطبیقی ابعاد و مولفه های فرآیند یاددهی و یادگیری نظامی در موسسات آموزش عالی نظامی کشور های اسلامی". فصلنامه علوم و فنون نظامی.12(44)، 50-25.
    • فضائلی، احمد و سلمانی، محسن(1391). "مدل مدیریت آموزش عالی مبتنی بر فرهنگ سپاه". دوفصلنامه پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی. 2(5)،
    • فیروز آبادی، سید حسن و خزرجی، ضیائ الدین(1391). "من الجهاد الی الجهاد(حوار ثقافی جهادی فی الثوره الاسلامیه الایرانیه)". تهران: ناشر دانشگاه عالی دفاع ملی.
    • کرمی، میر حمزه، سعیدی پور، بهمن، سرمدی، محمدرضا و فرج الهی، مهران(1396). "مقایسه تاثیر آموزش به شیوه های تدریس اعضای تیم و بازگویی بر میزان یادگیری و یاددهی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان ایلام". پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(2)، 111 –
    • کریمی، روح الله و محبی، علی(1399). "ارزشیابی عملکرد یاددهی یادگیری اعضای هیئت علمی بر اساس مدل آشور". مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. 11(21)، 343-325.
    • مشایخ، فریده(1394). "یاددهی یادگیری: علم و هنر یاددهی و یادگیری از دوران باستان تا به امروز(نظریه و کاربرد)"، تهران: انتشارات سمت، دانشگاه تهران.
    • هداوند، سعید(1384). "رویکردی استراتژیک به فرآیند برنامه ریزی آموزش". ماهنامه تدبیر، شماره162.

    ب – منابع انگلیسی

    • Ahmed, Sh. S & Reddy., S.ch. (2020). "Preferred Learning Style and Study Characteristics among Undergraduate Clinical Medical Students: A Study in National Defense University of Malaysia". Journal of Advances in Medicine and Medical Research. 32(19): 51-60.
    • Blanchard, R. D., Hinchey, K. T., & Bennett, E. E. (2111). "Literature Review of Residents as Teachers from an Adult Learning Perspective". Online Submission.
    • Charmaz, K. (2010). "Constructing grounded theory". London: SAGE Publication Ltd.
    • de Jong, A., Wetzels, M. and de Ruyter, K. (2018). "Linking employee perceptions of collective efficacy in self-managing service teams with customer perceived service quality". International Journal of Service Industry Management. 3(21).911113.
    • Juhary, J. (2014). "Understanding Military Pedagogy". Social and Behavioral Sciences 186 (2015), 1255 – 1261.
    • Juhary, A. (2008). "Cadets' expectations of their learning environment at the National Defence University of Malaysia". Journal of Online Learning and Teaching, 4(4), 548-560.
    • Knowles, M. S., Holton III, E. F., & Swanson, R. A. (2012). "The adult learner". Routledge.
    • Lincoln, Y. S. & Guba, E. (1985). "Naturalistic enquiry". Beverley Hills: CA: Sage.
    • Petty, N., P.Thomson, O., & Stew, G. (2012). "Ready for a paradigm shift? Part 2: Introducing qualitative research methodologies and methods". Journal of Manual Therapy. 17(5). 378-84.
    • Rahman ., E.A.(2016). "The Use of Motivational Strategies by ESL Teachers in the National Defence University of Malaysia (NDUM)". 7th International Conference on University Learning and Teaching (InCULT 2014) Proceedings, DOI 10.1007/978-981-287-664-5_20.
    • Santos., L.A.B., Loureiro., N.A.S., Lima., J.M.M.,  Silveira.,  , R.J Grilo(2019). "military higher education teaching and learning methodologies". Security and Defence Quarterly 2019; 24(2):123–154.  DOI: https://doi.org/10.35467/sdq/108668.
    • Schifferle, P.J. (2010). "America’s School for War: Fort Leavenworth, Officer Education, and Victory in World War II". University Press of Kansas, Lawrence.
    • Schunk L.G. and Nielson, L. (2007). "Danish Approach to Military Pedagogy". In H. Florian (ed.), Military Pedagogy – An International Survey, Peter Lang, Frankfurt. 11-28.
    • Snyder, H. (2019). "Literature review as a research methodology: An overview and guidelines". Journal of Business Research, 104, 333-339.
    • Szabo J. (2013). "Military Pedagogy: Focusing on the Fourth Generation of Warfare". Hatudomanyi Szemle. 6,4 96-102.
    • Toiskallio, J. (2003). "Ethics, Military Pedagogy and Action Competence", In E.R. Micewski (ed.), Civil-Military Aspects of Military Ethics Vol 1, Verlag, Frankfurt 52-64.
    • Wiley, J.W. (2016). "Linking survey results to customer satisfaction and business performance". in Kraut, A.I. (Ed.), Organizational Surveys: Tools for Assessment and Change, Jossey-Bass, San Francisco, CA, 1(12). 331-359.